Język Polski Čeątina

Co nieco o oleju

 

Artykuł z Dziennika Zachodniego

     Brak lub nadmiar oleju w silniku może spowodować jego uszkodzenie w naszym samochodzie. Przy okazji tego stwierdzenia nasuwają się pytania; m.in., jaki olej stosować w swoim samochodzie? Od czego uzależniony jest rodzaj oleju, jaki należy zastosować i jaki ma wpływ na pracę silnika? Kiedy należy go zmieniać? Co oznaczają zagadkowe kombinacje liter i cyfr, którymi producenci olejów raczą kierowców na opakowaniach oferowanych przez siebie produktów? Czy klimat i temperatura otoczenia maja jakis wpływ na rodzaj dobranego oleju?

Jak zapewniają pracownicy cieszyńskiej firmy „AUTO MOTO GEORG” od wielu lat mający w swej ofercie handlowej oleje silnikowe różnych marek (od niedawna zaś została w naszym regionie wyłącznym dystrybutorem nowej szwajcarskiej marki olejowej, której stosunek CENA- JAKOŚĆjest niezwykle korzystna dla klienta) określenie rodzaju oleju dla danego modelu samochodu nie jest wcale trudne. „Wystarczy zapoznać się nieco bliżej z oznaczeniami na etykietach olejowych oraz zdać sobie sprawę z niewątpliwie odpowiedzialnej roli, jaką odpowiednio dobrany olej sprawuje w każdym silniku.”- wyjaśniają.

Olej spełnia w silniku dwie funkcje: po pierwsze, smaruje współpracujące części, dzięki czemu nie zużywają się one zbyt szybko, a po drugie- chłodzi silnik. Zupełny brak lub długotrwały ubytek oleju powoduje zwiększone tarcie metalu o metal, co na dłuższą metę prowadzi do bezpowrotnej deformacji elementów silnika wskutek wysokiej temperatury w nim panującej, co z kolei ma swój koniec w kieszeni właściciela pojazdu, gdy koniecznością okazuje się remont silnika. Zatem ważnym obowiązkiem każdego kierowcy jest wykonanie co jakiś czas brudnej roboty to jest sprawdzenie ilości oleju. Olej należy uzupełniać oczywiście w miarę potrzeby. Ilość zużywanego przez silnik zależy od jego konstrukcji; inaczej przebiega w silnikach benzynowych inaczej zaś w wysokoprężnych (Diesla) oraz od naszego stylu jazdy.

Zarówno przy doborze rodzaju oleju jak i czasie jego zmiany, ważne jest zapoznanie się z zaleceniami producenta pojazdu.. Na początku lat 90- tych producenci pojazdów zwykle zalecali wymianę co 10 tys. km. Nieco później czas ten wydłużył się do 15 tys. zaś w najnowszych samochodach olej wymienia się już nawet co 20tys. Niezależnie od powyższych wskazań czasem trudno określić czy olej w silniku jest zużyty na tyle, że wymaga wymiany. Należy przy tym uwzględnić warunki, w jakich zwykle się poruszamy oraz nasz styl jazdy.

Jeśli chodzi o gatunek oleju jaki powinno się stosować w danym modelu samochodu, o tym również informuje instrukcja producenta. Gatunek oleju określaja oznaczenia tzw. klasy lepkościowej oraz jakościowej. Te pierwsze złożone są z dwóch liczb przedzielonych literą W np. 0W40 i z reguły są umieszczone na przedniej etykiecie opakowania. Pierwsza liczba informuje o tym, jakie są właściwości oleju zimą. Im niższa jej wartość, w tym niższych temperaturach otoczenia można stosować olej. Druga liczba określa dodatni zakres temperatur w których można stosować olej.

Nie bez znaczenia jest również klasa jakościowa oleju. Jakość oleju określa się według dwóch podstawowych zespołów norm API(amerykańskie) oraz ACEA (europejskie). Te pierwsze są bardziej przejrzyste. Wg nich jakość oleju opisują dwie litery. Pierwsza to S, druga to kolejna litera alfabetu od A do L (obecnie najwyższej jakości olej) np. (API) SD, SH, SJ . Dla olejów do silników Diesla oznaczenie jakości składa się z liter C i kolejnej litery alfabetu, do F, np. (API) CD, CF. Nie wolno stosować oleju gorszej jakości niż zalecany przez producenta, czyli np. zamiast oleju klasy SH, nalać olej klasy SG. Niektórzy z producentów posiadają własne normy których oznaczenia znajdziemy na niektórych olejach wysokiej jakości. Sa one oznaczane kilkoma cyframi poprzedzonymi nazwą producenta np. VW 501.01.

Oleje dzielimy również na mineralne i syntetyczne. Te drugie posiadają wiele zalet (np. wolniej się starzeją, lepiej smarują, zmniejszają nieco zużycie paliwa), nie zaleca się jednak ich stosowania w starszych silnikach. Choćby ze względu na to, że mają one wiele składników które usuwają brudy z wnętrza silnika. Jednak w ten sposób mogą jednocześnie usunąć osady, które były w silniku od dawna, a w rezultacie zatkać przewody olejowe lub rozszczelnić je, powodujac wycieki oleju. Wtedy nie tylko wydamy więcej na zakup oleju, ale ponadto na remont silnika.

Jeśli już po przeczytaniu tego artykułu nasuwają się Państwu jakieś pytania związane z doborem oleju do silnika pracownicy firmy AUTO MOTO GEORG deklarują pomoc w tym temacie każdemu ze swoich klientów.

 

« wstecz

Auto Moto Georg 43-400 Cieszyn, ul. Bielska 26, tel. 033 852 14 73, tel./fax 033 851 48 53, e-mail: biuro@autogeorg.pl, NIP 548-005-48-88

created by Optimal